Sök
Däcksökning Sök återförsäljare

Nyheter

Klasseger på 2025 Dakar

21 januari 2025

Det av Toyo Tires sponsrade teamet Land Cruiser Toyota Auto Body (TLC) har vunnit i kategorin produktionsbilar på Dakarrallyt 2025. TLC, ett rallyteam av Toyota Auto Body Co., Ltd., har nu vunnit produktionsklassen för det 12:e året i rad.

Teamet deltog på Dakarrallyt 2025, som ägde rum i Saudiarabien från den 3:e till den 17:e januari, i en Toyota Land Cruiser GR300 SPORT utrustad med Toyo Tires däcken Open Country M/TR. Open Country-däcken ingår i däckfamiljen för 4x4/SUV-bilar och pickups och tillverkas av hållbara material

Miuras Land Cruiser 300 GR SPORT

Team Land Cruiser Toyota Auto Body firar den 12:e segern i rad

Genom att utnyttja tekniken och erfarenheten från terrängrallyn och samarbetet med TLC, har Toyo Tires utvecklat och levererat däcket "Open Country M/TR" (specialutgåva för Dakarrallyt 2025) för teamets två tävlingsbilar "Land Cruiser 300 GR SPORT". Den här produkten förbättrar körprestandan på tuffa väglag såsom steniga underlag och öken, medan den använder hållbara material för 55 % av sin totala vikt, och minskar därmed sin miljöpåverkan.

Sträckan för årets utgåva av Dakarrallyt började i Bisha i sydvästra Saudiarabien, och slutade i öst i Shubaytah. Tävlingen bestod av totalt 12 etapper. De tävlande fick ta sig över ett avstånd på cirka 7 400 km, inklusiva långa, brant sluttande sanddynor som satte både bilar och däck under press. Men terrängprestandan av däcken Open Country M/TR gav det nödvändiga stödet till de båda TLC-förarna, så att de kunde avsluta loppet.

Akira Miura, med sin kartläsare, Jean Michel Polata, tog första plats i produktionskategorin och säkrade därmed den 12:e segern i rad för TLC i denna klass. Teamkamraterna Ronald Basso och Jean Pierre Garcin slutförde också det utmanande loppet och kom på andra plats i sin klass.

■ Kommentar från Akira Miura
- Detta evenemang sägs vara det tuffaste överhuvudtaget, och det visade sig vara precis så svårt som ryktet säger. Det fanns stunder då det slog mig att det kanske blir omöjligt att slutföra loppet i en produktionsbil, men Open Country-däcken har kraftfullt drivit bilen fram. Det här däcket erbjuder inte bara prestanda, utan för även samman bilen och mänskilga sinnen, vilket gav mig styrkan att lita på min Land Cruiser och gjorde att jag kunde sträva efter att korsa mållinjen utan att ge upp. Jag är tacksam för det upppmuntrande stödet från Open Countrys anhängare och alla som är engagerade i däckproduktionen.

■ Kommentar från Yuji Kakutani (chef på TLC)
- Årets tävling var mycket svår. I tävlingens första halva fick vi kämpa med stenblock som var så stora som kvarnstenar samt skarpa stenar dolda under sanden. Under den andra halvan fick vi ta itu med en av världens största sanddynor, som reser sig som en vägg och sträcker sig över 15 km i bredd. Jag tror att vi kunde klara av sådana tuffa förhållanden tack vare besättningens lugna agerande och det starka stödet av Open Country-däck. Som ett resultat kunde vi kamma hem första och andra plats i klassen produktionsbilar och därmed vår 12:e seger i rad. Detta tack vare teamets totala styrka och allas stöd. Tack så mycket.

Toyo Tires förbättrar prestandan av sina 4x4/SUV-däck genom att använda sig av den erfarenhet företaget får från deltagandet i terränglopp som äger rum i svåra förhållanden vid utvecklingen av sina däck. Dessutom strävar Toyo Tires efter att utveckla produkter och material, stärka tekniker, upprätta tekniker för återvinning av produkter och råmaterial, och utveckla alternativa material till miljöfarliga ämnen. Allt detta för att bidra till förverkligandet av nästa generationens mobila samhälle.

Open Country M/TR för Dakarrallyt 2025

Den här produkten är en utvecklad variant av däcket Open Country M/TR för att passa till Land Cruiser 300 GR SPORT, dvs. bilen som TLC tävlar med på Dakarrallyt, med förbättrade köregenskaper, slitagemotstånd och hållbarhet på svåra väglag som stenområden och öken.

Dessutom är 55% av produktens vikt tillverkad av hållbara material.

Precis som vanliga produkter använder däcket butadiengummi och styrenbutadiengummi av biomassa *1 , silikat från risskalsaska, vegetabilisk olja, biobaserad polyesterfiber och återvunnen däckfotsvajer. Utöver användningen av återvunnen kimrök, härledd från uttjänta däck, använder specialdäcken för Dakarrallyt 2025 även kimrök av pyrolysolja.
*1: Härlett från förnybara material som växter

Senaste nytt