Sök
Däcksökning Sök återförsäljare

Nyheter

Vi förbättrar vår egen teknik för däckkonstruktion

18 juli 2024

Toyo Tire Corporation har börjat använda den sjunde generationen av High-Performance Computing System *1 (HPC) för sin egen högprecisionsplattform för däckkonstruktion, "T-MODE", och därmed infört en plattform för produktutveckling för att snabbt kunna utveckla högpresterande däck.
*1) Tillverkad av Hewlett Packard Enterprise
 
Toyo Tires använder sig av superdatorer som en nyckelkälla för däckutveckling och har ständigt uppgraderat deras specifikation sedan deras införande för 40 år sedan. Toyo Tires utvecklar också självständigt programvaran som används för analys av däckens struktur, där både däckets struktur och fordonets beteende simuleras för att på ett vetenskapligt sätt optimera produkterna, så att de möter marknadsbehovet. 2019 införde Toyo Tires superdatorer som en nyckelkälla för däcktillverkning och har sedan dess uppgraderat deras specifiktion sedan de presenterades för 40 år sedan. Toyo Tires utvecklar också självständigt programvaran som används för analys av däckens struktur, där både däckets struktur och fordonets beteende simuleras för att på ett vetenskapligt sätt optimera produkterna, så att de möter marknadsbehovet. 2019 införde Toyo Tires en stödteknik för däckkonstruktion som använder sig av AI-teknik tillsammans med vanlig teknik för däckkonstruktion med CAE*2, där den nya tekniken "T-MODE" uppstod.
*2) Computer Aided Engineering.
Idag är tekniska innovationer avseende nästa generations mobilitet, såsom bredd användning av elektriska fordon, autonom körteknik och SDV*3-strategier, mycket vanliga, och alla gör framsteg mot att de implementeras i samhället. Däck för alla fordon krävs för att kunna förstå prestandan och funktioner som stödjer denna utveckling, där en ännu högre precision och konstruktionshastighet kommer att vara framtidens nyckel.
*3) Software Defined Vehicle. Ett fordon dess mobilitetsfunktioner kan uppdateras genom att uppdatera fordonets programvara. 

Genom att utnyttja införandet av det senaste HPC-systemet har Toyo Tire optimerat den aktuella T-MODE-programvaran ytterligare, och minskat beräkningstiden som designer behöver till mindre än hälften gentemot tidigare. Dessutom förväntas det att den snabbare insamlingen av simuleringsdata kommer att förbättra den prediktiva noggranheten av djupinlärningsmodulens "omvända problem", som tar fram konstruktionsspecifikationer såsom däckstruktur, form och mönster från prestandavärden. Detta har förbättrat företagets svarsystem ytterligare för att kunna förverkliga nästa generationens tekniker.

Genom att dramatiskt öka antalet storskaliga simuleringar som utförs, såsom aerodynamiska uppskattningar, förväntas det att produkterna med enastående rullmotstånd och slitagemotstånd, som är väsentliga prestandakrav för däck för elektriska fordon, snart kommer att förverkligas. Utvecklingen av däcket Open Country A/T III EV med stora diametrar för elektriska pickups och SUV-bilar, som redan säljs i Nordamerika sedan februari i år, bevisar att T-MODE främjar utvecklingen av varje prestation som krävs för att uppnå sådana bedrifter.

I enlighet med den snabba utvecklingen av digital teknologi som införs i utvecklingsprocessen inom bilindustrin, kommer Toyo Tires att fortsätta arbeta med att förbättra precisionen av däckkonstruktionen och -utvecklingen, och främja simuleringstekniken, vilket kommer att leda till skapandet av ett avancerat CAE-ekosystem.

 

Senaste nytt