Sök
Däcksökning Sök återförsäljare

Nyheter

Syntetisk framställning av butadiengummi från koldioxid

25 maj 2023

Hyogo, Japan - 9 maj 2023 – Toyo Tire Corporation (huvudkontor: Itami City, Hyogo Prefecture; VD och koncernchef: Takashi Shimizu; nedan kallat "Toyo Tire") tillkännagav idag utveckling av katalysatorer som omvandlar koldioxid till butadien i hög avkastning i samarbete med University of Toyama (Plats: Toyama City; President: Shigeru Saito), framgångsrikt syntetisera butadiengummi, ett viktigt råmaterial för däck.

Sammansättningsförhållandena för råvaror som används för bildäck varierar beroende på kategori, och petroleumhärledda syntetiska gummin inklusive butadienenheter (styren-butadiengummi (SBR) och butadiengummi (BR)) står för cirka 30 % av råmaterialet totalt. Detta är fallet, däckindustrin har aktiverat forskningen om syntes av butadiengummi som härrör från naturligt alternativa material (resurser) andra än petroleum för praktisk tillämpning.

University of Toyama arbetar aktivt och innovativt med att förverkliga samhället med minskning av koldioxidutsläpp genom utveckling av högpresterande katalysatorer för återvinning av koldioxid (CO2)
2016 började Toyo Tyre samarbeta med professor Noritatsu Tsubaki, fakulteten för tekniska vetenskaper, University of Toyama, för att ersätta petroleumhärledda material med CO2 som kolresurser för tillverkning av butadiengummi, ett viktigt komponentmaterial i däck.

(Cirkulär ekonomi etablerad av teknik som använder CO2 som kolresurser för att tillverka råmaterial till däck)

Framgången med att visa vägen för att syntetisera butadien från CO2, en av de viktigaste orsakerna till klimatförändringar som avsevärt påverkar den globala miljön, bör avsevärt bidra till att minimera miljöbelastningen (mängden CO2-utsläpp) i produktionsprocessen, jämfört med konventionell metod för att använda petroleumhärledda material.
Att använda CO2 som utgångsmaterial för tillverkning av butadiengummi leder dessutom till fördelar när det gäller bildäcks livscykelbedömning (LCA) i framtiden.

Sustainable Technology Center, vid University of Toyama, arbetar med grundläggande akademisk forskning för utveckling av nästa generations materialkonverteringsteknologier och tillämpad forskning om deras sociala implementering för att förverkliga ett hållbart samhälle.
Denna nya teknik fungerar som en del av dessa åtgärder, och vi skulle kunna syntetisera butadien från CO2 till den högsta avkastningsnivån i världen utan att använda dyra ädelmetaller.
Framöver kommer vi att fortsätta med utvecklingen av ett katalysatorsystem för massproduktion för målschemat för dess praktiska användning i slutet av 2020-talet, och forskning för att ersätta gummi och fyllmedel med hållbara material för att ge ett meningsfullt bidrag till hållbarhet.

Toyo Tyre undersöker ständigt sätt att etablera en cirkulär process av sina produkter i samhället genom att använda naturligt härledda och andra hållbara material som möjligt för gummi, det primära råmaterialet för bildäck och andra komponentmaterial. Samtidigt tillhandahåller vi prototypdäck som företrädesvis använder hållbara material för fordon som deltar i Dakar Rally och andra terränglopp. Vi kommer att göra samma sak för uthållighetslopp, inklusive Nürburgring 24 Hours. Genom att återföra kunskap som erhållits under specifika körförhållanden till massproduktionsteknologi, kommer vi att påskynda utvecklingen av högpresterande och unika produkter som endast är tillgängliga från varumärket Toyo Tyres.

Toyo Tyre har tillkännagivit sitt mål att öka andelen hållbara material till 40 % till 2030. Genom att främja tillämpningen av denna nya teknik siktar vi på att minska växthusgasproduktionen i våra ansträngningar att bidra till förverkligandet av ett hållbart mobilitetssamhälle.

Senaste nytt