Sök
Däcksökning Sök återförsäljare

Nyheter

Proxes-däck tävlar på 2025 Nürburgring Langstrecken-Serie

17 mars 2025

Toyo Tires kommer att delta i långdistanstävlingen 2025 Nürburgring Langstrecken-Serie (NLS) med speciella tävlingsdäck från sitt globala flaggskeppsmärke Proxes. Serien börjar den 22 mars och omfattar den legendariska tävligen Nürburgring 24 hours i juni. The Ring Racing with Toyo Tires 2025 kommer att tävla med bilar i tre klasser, SP8T-klassen, dvs. bilar som är nästan i produktion, SP10-klassen för bilar med GT4-specifikation och SP-PRO-klassen för de snabbaste bilarna, dvs. GT3-bilarna. Teamet vill försvara sin 2024-titel som vinnare i SP10-klassen som de vann i sin Toyota GR Supra GT4 EVO.

(Vänster: Fordon schemalagt att delta i SP8T och SP10 Höger: Bild på ett fordon schemalagt att delta i SP-PRO).

Efter förra årets framgång kommer vi att tävla i SP10-klassen i Toyota GR Supra GT4 EVO som vann serien förra året. Den samma modellen, med färre anpassningar, kommer att användas i SP8T-klassen, där bilarna använder sig av nästa samma specifikation som bilar i produktion. I SP-Pro-klassen kommer teamet att delta med en Porsche 911 GT3 Cup. Alla fordon kommer att använda Proxes slicks-tävlingsdäck med hållbara material. I SP-Pro-klassen kommer 33 % av vikten för varje Proxes slicks-tävlingsdäck vara tillverkad av hållbara material. Proxes-däcken använder sig av ett antal hållbara material inklusive styrengummi av biomassa, butadiengummi, växtbaserad olja, kiseloxid baserat på risskalsaska och däckfotsvajer.

För första gången kommer teamet i år att använda sig av unga förare från Toyota Gazoo Racing (TGR) och samarbeta med dessa förare för att utveckla både produkter och människor genom racingaktiviteter. Fyra TGR-förare kommer att användas av teamet i SP8T-klassen. Utöver att stödja träningen av unga TGR-förare använder Toyo Tires också kunskapen företaget får från racingtävlingar för sin utveckling.

Tre förare, Andreas Gülden, Tim Sandtler och Marc Hennerici, som vann mästerskapet 2024 i SP10-klassen, kommer att tävla i den högsta klassen i år, dvs. SP-PRO-klassen, och försöka lyckas på toppnivå. Proxes-varumärkesambassadör, Takayuki Kinoshita, kommer att fortsätta som föraren i SP10-klassen, och försöka vinna klassen både i NLS och i Nürburgring 24 Hours.

NLS och Nürburgring 24 Hours är kända som en av de tuffaste långdistanstävlingarna i världen. Nürburgringen är en racebana med en totalsträcka på cirka 25 km, som består av en GP-sträcka på 5 km och en 20 km lång Nordschleife. Nordschleife utmanar förarna med höjdförändringar på 300 m under sträckan och mer än 170 kurvor. Varvtider är en värdefull indikering av ett fordons prestanda, och många biltillverkare och däcktillverkare använder dem för att förbättra prestandan av sina produkter.

Toyo Tires har deltagit i NLS och Nürburgring 24 Hours fortlöpande sedan 2020. I år kommer teamet att använda de dedikerade tävlingsdäcken "Proxes Slicks (Nürburgring spec)" som har uppdaterats och uppgraderats baserat på data från förra årets deltagande.

Toyo Tires använder data företaget får genom sin erfarenhet av sådana utmanande tävlingar för att utveckla kvalitativa, högpresterande produkter och bidra till vår policy om att "förverkliga ett mobilitetssamhälle".

[TGR-förare som tävlar i SP8T-klassen]

■Yuichi Nakayama

Född i Tokyo. Han började med racing i go-karts när han var 5 år gammal och har varit aktiv inom go-kart-racing sedan dess. 2013 vann han All Japan F3 C-klassen (mästerskapsklassen utan begränsningar). Han tävlade i Nürburgring 24 Hours 2018 och 2019, och vann SP-PRO-klassen året 2018. I SUPER GT, vann han totalt sju gånger i GT300-klassen från 2015 till 2018. Han slutade köra i GT500-klassen året 2019 och kammade hem tre vinster året 2024 som huvudförare av teamet LEXUS TEAM SARD och TGR TEAM SARD.

■ Giuliano Alesi
Född i Frankrike. Hans far var F1-föraren Jean Alesi. Han började med go-kart-körning på allvar året 2013 och tävlade i Frankrikes F4 året 2015. Han flyttade sin verksamhetsbas till Japan året 2021, och började tävla i All Japan Super Formula Lights, där han tog fyra vinster. Han deltog också i en spot race i Super Formula med teamet TEAM TOM'S, och vann. I SUPER GT tävlade han i GT500-klassen med TGR TEAM au TOM'S (bilnummer 36) året 2022, och under året 2023 växlade han till teamet TGR TEAM Deloitte TOM'S (bilnummer 37), och vann den tredje och sjätte omgången under året 2024.

■ Kazuto Kodaka
Född i län Kanagawa. Han började med go-kart-körning när han var 3 år gammal och vann många titlar i 2009 All Japan Junior Kart och lokala racingserier. Året 2020 började han för första gången regelbundet tävla i SUPER GT med muta Racing INGING i GT300-klassen, och tog två gånger pole position och två pallplatser. 2023, som en TGR-DC-förare, körde kann en LEXUS LC500h i SUPER GT GT300-klassen med KONDO RACING, och slutade på tredje plats i finalen under den 7:e omgången, och på tredje plats i finalen under den 5:e omgången året 2024, och tog en pallplats.

■ Miki Koyama
Född i län Kanagawa. Började med go-kart-körning när hon var 5 år gammal och deltog i tävlingar utomlands när hon var 13. Året 2019 började hon regelbundet delta i den internationella tävlingsserien för kvinnor "Formula Championship W Series". Året 2022, som en del av programmet TGR Driver Challenge Program, deltog hon i mästerskapet Formula Regional Japanese Championship, och vann årets förartitel och blev den första kvinnliga mästaren i historian av det av FIA-certifierade single-seater-mästerskapet för män och kvinnor. Året 2025 ska hon börja regelbundet delta i GT300-klassen APR.

[SP10-klassens deltagare]
■Takayuki Kinoshita
Som en professionell racingförare har Takayuki Kinoshita tagit många pallplatser i stora lokala tävlingar, inklusive racingtävlingen All Japan Touring Car Race, Super GT och Super Taikyu. Han har också många erfarenheter från tävlingar utomlads. Året 2004 tog kan han den sammanlagda 5:e platsen i Nürburgring 24 Hours, den bästa placeringen av en japansk förare. Han har också rekordet för de flesta deltaganden av en japansk förare i det här loppet.
Utöver racing är han en motorsportjournalist med många olika aktiviteter, som att vara medlem i kommittén för Japan Car of the Year, och skriva krönikor. I januari 2023 blev han utsedd som varumärkesambassadör för vårt globala flaggskeppsmärke för däck, nämligen Proxes.

 

 



 

 

 


 

 

 

 

 

 

 


 

 

Senaste nytt